14 marca obchodziliśmy w naszej szkole Święto Liczby Pi. Liczba Pi, zwana również Ludolfiną lub stałą Archimedesa, to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Jest ona taka sama dla każdego koła i wynosi w przybliżeniu 3,14. Datę święta wybrano na 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego tej liczby. Istnieje teoria, że każdy znajdzie swoją datę urodzenia w rozwinięciu dziesiętnym liczby Pi. Mało kto wie, że również w tym dniu urodził się Albert Einstein.
W ramach obchodów nauczyciele matematyki przygotowali dla uczniów liczne atrakcje. O tym, że matematyka wcale nie musi być nudna przekonali się uczniowie, którzy brali udział w teleturnieju „Jeden z dziesięciu”. Dwie grupy uczniów z klas VI-VIII rywalizowały ze sobą odpowiadając na liczne pytania dotyczące różnych dziedzin matematyki. Uczestnicy wykazali się doskonałą wiedzą i co najważniejsze dużym poczuciem humoru. Kolejna konkurencja pokazała uczniom, że liczenie zadań to nie tylko siedzenie w ławce. Uczniowie wzięli udział w grze terenowej w szkole, gdzie ukryte zostały zadania w postaci QR kodów. Uczniowie nie poddawali się, dzielnie walczyli do końca.
Ponadto uczniowie klas VI-VIII przygotowali modele liczby Pi. Wykazali się przy tym dużą kreatywnością i pomysłowością. Prace wykonane były z klocków lego, z drewna, z wykorzystaniem długopisu 3D, z puzzli, z nakrętek itp. Na tę okazję zrobiono nawet tort i inne ciasta z liczbą Pi.
Na jednej z przerw zaprosiliśmy uczniów wszystkich klas do wspólnej zabawy. Uczniowie poznali słynną Ludolfinę i jej rozwinięcie dziesiętne. W świat poezji przeniosła nas Wisława Szymborska, której wiersz pt. „Liczba Pi” przeczytała wicedyrektor Pani Jolanta Knoblauch. Zorganizowano również krótki konkurs, który polegał na wypisaniu jak największej liczby wyrazów zawierających „Pi”.
Dzień był pełen wrażeń i pozytywnych emocji. Uczniowie przekonali się, że matematyka jest ciekawa, że można się świetnie bawić rozwiązując zadania.
Zwycięzcy konkursów zostaną nagrodzeni na uroczystym apelu.
Zespół nauczycieli matematyki
Tekst / zdjęcia: Kamila Długokęcka / Paulina Maliszewska z kl. VIII A