Dzień Nauki Polskiej to święto ustanowione w 2020 roku w celu upamiętnienia dokonań polskich naukowców i ich dążeń do poznania prawdy. Obchodzimy je 19 lutego, w rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika, jednego z najwybitniejszych polskich astronomów.
Dzień Nauki Polskiej był doskonałą okazją do tego, aby uczniowie mogli poznać bliżej sylwetki wybitnych polskich naukowców i ich wkład w rozwój nauki. W tym dniu odbyły się spotkania z nauką poprzez pokazy fizyki, biologii, geografii.
Nauczyciel geografii p. Mariusz Ruczyński zabrał uczniów w niecodzienną podróż. Uczniowie mieli okazję wędrować prze lądy i oceany – pieszo, rowerem czy kajakiem. Przygotowane warsztaty przybliżyły uczestnikom sylwetki wybitnych polskich podróżników i odkrywców. A mamy czym się pochwalić. Jerzy Kukuczka zdobywca wszystkich ośmiotysięczników – Korona Himalajów i Karakorum, za co otrzymał medal olimpijski. Marek Kamiński w jednym roku zdobył dwa bieguny Ziemi. Te i inne ciekawe wydarzenia z życia naszych podróżników zrobiły na uczniach niesamowite wrażenie. W podróżach uczestniczyli uczniowie klas : 8a, 7a, 6g, 7c, 7e, 6f, 6c, 5c. Zadając pytania poszerzali swoją wiedzę z zakresu dokonań polskich podróżników. Na koniec był mały Quizz – gdzie każdy z uczestników mógł sprawdzić swoją wiedzę. Życiowe dokonania, wytrwałe dążenie do celu i satysfakcja ze zrealizowanych marzeń zapewne dla naszej młodzieży będzie znakomitą inspiracją i zachętą do spełniania własnych marzeń.
Na zajęciach fizyki nauczyciel p. Beata Kasprowicz-Bielska wyjaśniła, czym jest Dzień Nauki Polskiej i dlaczego jest on tak ważny dla Polaków . Uczniowie poznali świat nauki i wpływ odkryć na życie ludzi, po czym przystąpili do wykonywania prostych doświadczeń fizycznych. Doświadczenia te były związane z odkryciami i wynalazkami polskich naukowców. Uczniowie klasy 7e,7b,5b,6g,6b i 6d pracowali w grupach, a każdy z nich miał okazję samodzielnie przeprowadzić doświadczenie i zaobserwować jego wyniki. Odpowiedzieli między innymi na pytania dlaczego telefon nie dzwoni?,jak zrobić bańkę w bańce?, co jest z tą woda?, gdzie jest truskawka?, dlaczego puszka coli ucieka?
W pracowni biologicznej uczniowie mieli okazję wziąć zarówno czynny jak i bierny udział w prezentowanych doświadczeniach.
Biochemiczna lawa – to doświadczenie pokazujące jak szybko drożdże potraktowane perhydrolem produkują katalazę. Katalaza rozkłada nadtlenek wodoru do wody i tlenu, który identyfikowaliśmy rozżarzonym łuczywkiem. Kolejnym pokazowym doświadczeniem było utlenienie i redukcja indygo karminu – niebieskiego barwnika w obecności glukozy i wodorotlenku sodu. Pojawiające się naprzemiennie w roztworze kolory czerwony, zielony i żółty pokazały jak środowisko reakcji wpływa na ostateczny efekty końcowy reakcji. Nauczyciel biologii p. Anna Ismer pokazała uczniom, jak przedłużyć życie kwiatów w wazonie oraz jak roztwory barwników wpływają na wybarwienie się kwiatków.
Na koniec, została spalona stalowa wełna za pomocą baterii 9V.
Lekcje otwarte były bardzo interesujące i angażująca dla uczniów, a także przyczyniły się do kształtowania pasji do nauki i odkrywania.
Zachęcamy wszystkich do świętowania Dnia Nauki Polskiej! To doskonała okazja do tego, aby docenić wkład polskich naukowców w rozwój naszej cywilizacji i zainspirować się ich osiągnięciami a także zrozumieć, jak ważna jest nauka dla naszego życia.
Nauczyciele przyrody