Katarzyna Trzeszewska Brak komentarzy

Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999 r., a obchodzimy go  od 2000 r.  Jego celem jest ochrona języków ojczystych oraz dbanie o języki zagrożone i ginące. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina o różnorodności językowej na świecie, a jednocześnie podkreśla wartość języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego. Dbając o język ojczysty i chroniąc go, dbamy o własną tożsamość narodową. 

Język polski zaliczany jest do grupy najtrudniejszych do nauki języków świata. Sprawia to skomplikowana gramatyka z mnóstwem wyjątków oraz szeleszczące głoski. Tym bardziej szanujmy polszczyznę i posługujmy się nią poprawnie, bo to zaszczyt mówić i pisać bezbłędnie w tak trudnym i pięknym Języku.                                                                                                             Taki właśnie cel postawili całej społeczności Kopernika nauczyciele języka polskiego. W naszej szkole obchody Dnia Języka Ojczystego trwały od 19 do 21 lutego. Przez te kilka dni w szczególny sposób zwracano uwagę na możliwości i wyzwania polszczyzny, modyfikując przy tym wystrój szkoły.                                                                                                                                                  Na I piętrze balustrady zostały zakryte plakatami  nawiązującymi do MDJO.  Na drzwiach gabinetów lekcyjnych zawisły kartki z wyrazami zawierającymi pułapki językowe, każdy mógł się „poczęstować” trudnym wyrazem, by zapamiętać poprawną pisownię. Na korytarzach pojawiły się gazetki nawiązujące tematycznie do święta. Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa prac uczniowskich, wśród których znalazły się  lapbooki, makiety, wynalazki, gry planszowe.          Część wystawy stanowiły prace wykonane przez uczniów w ramach ogłoszonych wcześniej konkursów. Chętni wykonywali plakaty, okładki książek, zakładki, wybierali najpiękniejsze polskie słowa.                                                                                                                                                          Każdego dnia uczniowie brali udział w różnych działaniach, które miały udowodnić,że polszczyzna nie ma dla nich żadnych tajemnic. W poniedziałek odbył się konkurs kaligrafii. Uczniowie musieli wykaligrafować hasło: Dzień Języka Ojczystego.                                                                                                 We wtorek szukaliśmy Mistrza Ortografii. Wybrani uczniowie klas IV -VIII pisali dyktando, które wyłoniło Mistrzów Klas. Środa to dzień potyczek językowych, w których uczestniczyły trzyosobowe zespoły z każdej klasy. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy – klasy V- VI i klasy VII- VIII. Wszyscy zmagali się z różnorodnymi zadaniami – od znajomości alfabetu, poprawności językowej i ortograficznej do frazeologizmów i łamańców językowych.                                                                          Wyniki wszystkich konkursów zostaną ogłoszone 28 lutego podczas apelu z okazji Święta Szkoły. Warto zwrócić uwagę i docenić  zaangażowanie, kreatywność  uczniów biorących udział we wszystkich działaniach przeprowadzonych w ramach obchodów MDJO. Szkoda tylko,że tak mało osób zainteresowało się propozycją przebrania  za wybraną postać literacką, miejmy nadzieję, że za rok szkolne korytarze zapełnią się bohaterami lektur szkolnych.                                          Moda na język polski na pewno zagości w naszej szkole na dłużej i na stałe wejdzie do kalendarza wydarzeń szkolnych.   Pielęgnujmy i szanujmy język rodzimy nie tylko od święta, ale i na co dzień.