Agnieszka Hejda Brak komentarzy

Góry są tym miejscem na ziemi, gdzie możemy bezpośrednio doświadczyć kontaktu z przyrodą, dlatego sam pobyt w nich może stać się wielkim odkryciem.

Grupa 45 uczniów wraz z opiekunami od 21 do 25 maja 2018 r. spędziła niezapomniane chwile w Beskidzie Śląskim, a dokładnie w Szczyrku, Wiśle, w Bielsku-Białej, Żywcu, Istebnej. Każdy dzień pozostawił w naszej pamięci wiele wrażeń i wspomnień.

Bielsko-Biała zachwyciła architekturą, historią, ale najważniejszy punkt stanowiło zwiedzanie Studia Filmów Rysunkowych – legendy polskiej bajki. Dowiedzieliśmy się, jak powstał „Reksio”, „Bolek i Lolek” czy też wersja komputerowa filmu pt. „Gwiazda Kopernika”. Spod Bielsko-Białej wyruszyliśmy kolejką na Szyndzielnię i pokonując kilkugodzinną trasę porośniętą bukami, świerkami i jodłami dotarliśmy do najwyższego szczytu tego miasta – Klimczoka, części Pasma Baraniej Góry. Pieszo wróciliśmy do Szczyrku.

Żywiec to kolejne miasto w naszej wędrówce. W najstarszej historycznej części otworzyło swe podwoje Muzeum Browarów założone przez Albrechta Fryderyka Habsburga. Tego dnia wyruszyliśmy też do Ostrawy, miasta leżącego w Czechach. Zwiedzający doświadczyli przeżyć prawdziwego górnika od momentu obejrzenia przebieralni w historycznych szatniach łańcuchowych, poprzez wejście do kopalni aż do momentu dotarcia górnika do miejsca pracy. Obejrzeliśmy również ekspozycję ratownictwa górniczego.

W Wiśle na stoku Zachodniego Gronia u zbiegu potoków Białej i Czarnej Wisełki wznosi się historyczna rezydencja prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej. Dziś to niezwykłe miejsce jest otwarte dla każdego. Mieliśmy okazję zwiedzić i rezydencję, i Dolny Zamek oraz drewnianą kaplicę pw. św. Jadwigi Śląskiej.

Kilkanaście kilometrów od Wisły leży miejscowość Istebna. Tam zatrzymaliśmy się w chacie Jana Kawuloka – twórcy, a zarazem wirtuoza gry na instrumentach pasterskich. Chata Kawuloka to żywa pamiątka autentycznej zabudowy drewnianej, pełna kultywowanej tradycji i folkloru. Dzięki młodemu kustoszowi – Januszowi Macoszkowi możemy to miejsce odwiedzać i wysłuchać przezabawnych gawęd.

Miłym zaskoczeniem było spotkanie na treningu otwartym dla mediów skoczków, którzy 24 maja zakończyli kilkudniowe zgrupowanie w Szczyrku. Na kompleksie Szczyrk Skalite reprezentanci Polski oddali pierwsze w tym roku skoki. Na zgrupowaniu spotkaliśmy m.in. Kamila Stocha, Piotra Żyłę, Dawida Kubackiego, a także Adama Małysza.

Skorzystaliśmy też z atrakcji parku wodnego w Hotelu Gołębiewski w Wiśle oraz w drodze powrotnej z Parku Miniatur i Warowni Średniowiecznej w Inwałdzie. W pierwszym dniu wycieczki wstąpiliśmy na Jasną Górę. Przewodnik oprowadził nas m.in. po klasztorze, Muzeum 600-lecia Jasnej Góry, Bastionie św. Rocha i Skarbcu Jasnogórskim.

Wycieczka była bardzo udana, dostarczyła uczniom wielu niezapomnianych wrażeń, zobaczyli interesujące miejsca, zrobili sporo pamiątkowych zdjęć i stali się bogatsi o nowe doświadczenia.